Remolie

Remolie is eigenlijk geen olie maar een speciale vloeistof welke aan zeer hoge eisen moet voldoen. Iets waar de meeste auto bezitters nooit bij stil staan ( Veel garages ook niet ). Als je het middelste pedaal intrapt wil je graag dat de auto ook afremt wat dan ook meestal wel gebeurt. Nu kun je een hele discussies voeren over een wel of niet gescheiden remsysteem. één ding blijft van levensbelang voor elk systeem, onderhoud.

Bij de meeste auto’s blijft het onderhoud beperkt bij het controleren van de voering en blokken ( A.P.K. ed. ). Maar wie kan met zekerheid aantonen dat zijn remvloeistof onlangs nog is gecontroleerd op kwaliteit? Zeker weten dat 90 % van de klassieke autobezitter het antwoord schuldig zal blijven.

Remvloeistof werkt hydraterend, wat zoveel wil zeggen dat het een eigenschap heeft om omgevings vocht op te nemen ( Condens ) wat het kookpunt van deze vloeistof negatief beïnvloedt, maar ook, en dat is het meest kwalijke: het inwendige van ons remsysteem word door het vocht aangetast, dus roestvorming in de remcilinders, met als gevolg lekkende en vastzittende remcilinders met alle vervelende gevolgen van dien en daarmee bedoel ik niet alleen financiële. U kunt dit horror verhaal grotendeels voorkomen door minimaal een keer in de twee jaar de remvloeistof door te spoelen en te verversen. Het is een kleine ingreep maar kan veel ergernis besparen of erger.

  1. Gebruik altijd remvloeistof van minimaal ” dot 4 ” aanduiding of hoger.
  2. Gebruik NOOIT siliconen vloeistof in een systeem waar al normale vloeistof heeft gezeten, dit reageert zeer agressief op elkaar. LEVENSGEVAARLIJK.
  3. Siliconen vloeistof in principe alleen gebruiken voor klassiekers welke worden gebruikt voor een “ritje rond de kerk” omdat deze vloeistof de eigenschap heeft om enigzins samenpersbaar te zijn [ totaal ongeschikt voor systemen met ABS ] en sileconen vloeistof heeft de eigenschap [ en dat is voor diegenen van belang welke wel eens de bergen in gaan ] om bij druk / hoogte verschillen zuurstof uit de lucht op te nemen wat moeilijk te verwijderen is met als gevolg een “sponsig” rempedaal.

Vragen ? gewoon bellen !!!

 

Jack van der Hoek, onafhankelijk beëdigd register taxateur.