Koeling

Vrijwel alle Austin Healey’s hebben problemen met de koeling. En alles wat te verzinnen is om de opbrengst van het koelsysteem te verbeteren is welkom. Een Kenlow fan is dan ook een veel gebruikt artikel, het kan echter ook anders.

Een zeer goed, door mij al 10 jaar toegepast, alternatief is het volgende:

  1. Thermostaathuis vervangen door een exemplaar van een Ford Fiesta ± 1985, met daarin een thermo-schakelaar. Verkrijgbaar bij elke Forddealer of sloperij.
  2. Plaats een elektrische ventilator voor de radiateur, verkrijgbaar bij een zaak welke airco’s inbouwen, in elke maat. Of kijk op een sloperij.
  3. Als laatste heeft u nodig een “maak”relais, een zwevende zekering en wat aansluit-materiaal.

Beschrijving aansluiting:

Sluit de stroom voerende draad voor het “maak”-relais aan, op het startrelais van de startmotor. Deze draad sluit u aan op de contacten 30 en 85 van het “maak”-relais. Op het tweede contact 85 sluit u de aan te brengen ventilator aan, die aan de andere zijde aan massa ligt. Via contact 86 sluit u de thermo-schakelaar aan, die ook aan massa ligt. Dit heeft als voordeel dat u minder rommel onder de motorkap heeft dan met een Kenlow fan, en minder rommel onder de motorkap betekent nog eens minder storing,  TOCH?

NB:

Dit omschreven middel ALLEEN toepassen als U ALLE mogelijke problemen hebt gecontroleerd en dit geldt niet alleen voor Austin-Healey.

1e Hoe is de conditie / vervuiling in de radiateur en motorblok / koelsysteem en een item wat nogal eens over word geslagen: de radiateurdop, een van de balangrijkste items voor een goed functioneren van het koelsysteem want een slecht werkende dop geeft een kookpunt van max 100 graden maar een goed functionerende dop kan het kookpunt zomaar 20 graden omhoog brengen !!!!

Dus test ALTIJD de radiateurdop !!!!!.

2e Hoe is het met de afstelling van de motor, onsteking niet op tijd [ te laat ] geeft ook een verhoging van de temperatuur maar ook de afstelling [ te arm ] van de carburateur[s] kunnen grote gevolgen hebben en niet alleen voor de koeling maar kan ook [ grote ] motorschade tot gevolg hebben,

ADVIES: laat Uw auto eens testen op een rollen / vemogenbank [ zeer confronterend ].

3e Let goed op de lucht aanvoer naar de radiateur / motorruimte Bv mistlampen rallyschild of zelfs nummerplaat kan in hoge mate de koeling nadelig beinvloeden !!

Ook oliekoelers bij sommige auto,s origineel voor de radiateur geplaatst [ oa. MG B ] is bij hoog belaste motoren funest voor de motor koeling !!!!

4e Zelf heb ik bij mijn MG B GT V8 zeer goede resultaten geboekt met de aanschaf van een tweede [aluminium ] motorkap waar ik louvres in heb gemaakt dit scheelt enorm in koeling en “ademhaling” van de motor, en de oliekoeler onder de radiateur geplaatst !.

Ook voor vragen of advies over dit artikel: gewoon even bellen !!!!!.